Kräker av mig lite på skolan (matte)

 
Detta är vad våren kommer att bjuda på i skolväg! Vi börjar med SO som ska bli roligt, ser fram emot det. Mattekursen ser jag dock inte alls fram emot. Tycket matte verkligen är så tråkigt och svårt.. även om jag ska undervisa detta till små barn så är nivån alldeles för hög på högskolan, vilket jag tycker är onödigt så hela kursen kollapsar för mig ändå. Rimligt? Nej! Förra gången vi hade matte klarade jag självklart inte tentan på första försöket och statistiken på att inte klara den var över 50%. Rimligt? Nej! Andra gången gick det som tur!
 
Denna gången ska jag i alla fall ta mycket hjälpa av Hampus, mitt mattesnille som orkar med mig när jag blir frustrerad över min tröghet i matte... Någon som känner igen sig? När jag gick i åk 1-4 tyckte jag matte var roligt men sen började det gå utför. Högstadiet blev kaos och gymnasiet var skit. Det beror inte bara på mig utan att jag tycker lärarna har varit dåliga också, ingen som uppmuntrar en till att tycka om matte, det ska bara finnas där liksom. När det blir svårt säger de bara att det måste göras och lektionerna och upplägget på en mattelektion är så otroligt tråkiga. Sitta i sin bok och rita dessa jävla linjer, det var nästan viktigare än hela uppgiften i vilken spalt man skulle dra linjen och vilken ruta man skulle börja skriva första siffran i. Fokus på vad liksom? Något jag blivit duktig på i alla fall att dra snygga linjer...... Blir så trött ibland! Nej men nya tag nu och matten lägger vi åt sidan och fokuserar på SO.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0